-
Omzet keukenwinkels zien omzet dalen in mei
Hoewel de cijfers van de detailhandel over het algemeen een stijging laten zien in de maand mei van dit jaar t.o.v. een jaar eerder, is de omzet van keukenwinkels minder dan in mei 2022. De drogisterijen, de winkels in recreatie-artikelen, de winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in consumentenelektronica en de winkels in schoenen en lederwaren hebben in mei meer omgezet dan in mei 20...
Lees verder... -
Detailhandel zet ruim 5 procent meer om in april
Volgens het CBS is de detailhandel in april met 5,3 procent meer omzet gestegen ten opzichte van april 2022. Het verkoopvolume daalde echter met 4,8 procent. De foodsector zag een groei van 8,1 procent in omzet, terwijl de non-foodsector een stijging van 2 procent liet zien. Online werd er 3,2 procent meer omzet behaald ten opzichte van vorig jaar. Om de invloed van verschillende koopdagen ...
Lees verder... -
Omzet non-foodwinkels 1,5 procent lager in maart
De omzet van de non-foodwinkels kromp in maart 2023 met 1,5 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 9,6 procent lager dan een jaar eerder. De winkels in meubels en woninginrichting, de drogisterijen en de winkels in consumentenelektronica hebben in maart meer omgezet dan in maart 2022. Daarentegen hebben de winkels in recreatie-artikelen, de kledingwinkels, de wink...
Lees verder... -
Terugval barometerstand woonbranche
In maart is de graadmeter voor de woonbranche economische barometer weer gedaald, na drie maanden van verbetering. De barometer eindigde de maand maart op een stand van -11,6, bijna zes punten lager dan de voorgaande maand. De terugval wordt vooral veroorzaakt door matige omzetcijfers van de woondetailhandel en negatieve cijfers over de woningmarkt. Zo daalde het verkoopvolume met 4,9% ten opzicht...
Lees verder... -
Verkoopresultaten detailhandel lager in het vierde kwartaal
In het vierde kwartaal van 2022 is de omzet in de detailhandel met 7 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, voornamelijk vanwege hogere prijzen. Het volume van de verkoop daalde echter met 3 procent, wat betekent dat er minder verkocht is dan in dezelfde kwartalen van het voorgaande jaar. Dit is al het derde kwartaal op rij waarin deze trend zichtbaar is. De nieuwe kwartaal...
Lees verder... -
Barometer woonbranche laat een stijgende lijn zien
In januari steeg de stand van de economische barometer voor de woonbranche naar het hoogste punt van de afgelopen tien maanden. Hoewel de barometerstand nog steeds in het rood staat, is deze met ruim zes punten gestegen ten opzichte van de vorige maand en eindigde de maand op -7,8. Alle deelindicatoren lieten een positieve ontwikkeling zien en bewijzen dat de woonbranche op weg is naar herstel. O...
Lees verder... -
Keukenwinkels behalen in december hogere omzet dan jaar ervoor
Volgens de cijfers van het CBS hebben de non-foodwinkels, waaronder ook de keukenwinkels, in december meer omgezet dan een jaar ervoor. Winkels in schoenen en lederwaren, de kledingwinkels, winkels in recreatieartikelen, winkels in meubels en woninginrichting, winkels in consumentenelektronica en witgoed en winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) hebben in december meer omg...
Lees verder... -
Barometerstand woonbranche onverminderd negatief
Terugblikkend op de laatste maanden van 2022 concludeert Markdata.nl dat de economische barometer van de woonbranche wederom gedaald is. Na een lichte verbetering in oktober eindigde de barometer in de maand november op een stand van -16,1 wat een daling van ruim twee punten betekent ten opzichte van de voorgaande maand. Het zijn de deelindicatoren over de woningmarkt en de omzet van woondetaillis...
Lees verder... -
Omzet keukenwinkels in november hoger dan in 2021
Volgens de cijfers van het CBS groeide in november 2022 de omzet van de non-foodwinkels met 4,7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 3,0 procent lager dan een jaar eerder. Kledingwinkels, winkels in recreatieartikelen, drogisterijen, winkels in schoenen en lederwaren en winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) hebben in november meer omgez...
Lees verder... -
Keukenwinkels zetten meer om dan oktober 2021
Volgens de cijfers van het CBS is de omzet van de non-foodwinkels in oktober 2022 met 1,7 procent gegroeid. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 6,7 procent lager dan een jaar eerder. Keuken- en vloerenwinkels, drogisterijen, winkels in doe-het-zelfartikelen, winkels in recreatieartikelen en winkels in kleding hebben in oktober meer omgezet dan in oktober 2021. Daarente...
Lees verder... -
Duitse keukenindustrie blij met stijgende omzet aan Nederlandse markt
Nederland was ooit het belangrijkste exportland voor keukens voordat het land in hoog tempo door Frankrijk werd binnengehaald. Volgens VdDK/Destatis groeit de nummer 2 ook dit jaar weer sterk: de omzet bij de Nederlanders steeg in de eerste drie kwartalen met 19,6 procent. Ondertussen was er een stijging van 2,8 procent vanuit Frankrijk. China daalde daarentegen fors met -24,9 procent in buitenla...
Lees verder... -
De omzet van de keukenwinkels groeide in september 2022 met 5 procent
De omzet van de non-foodwinkels groeide volgens het CBS in september 2022 met 4,7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 2,9 procent lager dan een jaar eerder. De winkels in schoenen en lederwaren, de winkels in kleding, de drogisterijen, de winkels in consumentenelektronica en witgoed, de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) en die in ...
Lees verder... -
Duitse keukenmeubelindustrie laat flinke omzetstijging zien
Volgens officiële statistieken realiseerde de Duitse keukenmeubelindustrie in augustus 2022 een omzetstijging van 37,88% in vergelijking met dezelfde maand van het voorgaande jaar. In totaal werd er ruim 481 miljoen euro gegenereerd. Dat meldt Moebelmarkt. Dit saldo moet ook worden gezien tegen de achtergrond van de lagere vergelijkende waarden: in augustus 2021 had de Duitse keukenmeu...
Lees verder... -
Barometerstand woonbranche naar nieuw dieptepunt
De stand van de woonbranche economische barometer is ook in de maand september verder gezakt. De barometer eindigde de maand september op een stand van -17,9 en noteerde daarmee de afgelopen maand een daling van 0,3 punten. Met uitzondering van de deelindicator over de woningmarkt liepen alle deelindicatoren waaruit de barometerstand is opgebouwd de afgelopen maand verder terug. De woonbranche ec...
Lees verder... -
Omzet keukenwinkels 4 procent lager in augustus
De omzet van keukenwinkels was in augustus 4% lager volgens de cijfers van het CBS. De drogisterijen en de winkels in recreatieartikelen hebben in augustus meer omgezet dan in augustus 2021. Daarentegen hebben andere deelbranches zoals de winkels in consumentenelektronica en witgoed, de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren), de winkels in kleding, de winkels in schoenen e...
Lees verder... -
CBS: Economisch beeld iets verbeterd
Het conjunctuurbeeld volgens de Conjunctuurklok van het CBS was in augustus iets beter dan in juli, meldt het CBS. In de Conjunctuurklok van augustus presteerden 11 van de 13 indicatoren beter dan hun langjarige trend. De conjunctuurklok is een hulpmiddel voor het bepalen van de stand en het verloop van de Nederlandse conjunctuur. In de Conjunctuurklok komt vrijwel alle belangrijke economische in...
Lees verder... -
Keukenwinkels worstelen met teruglopende verkopen
Volgens de cijfers van het CBS zette de non-foodsector 6 procent meer om dan in het tweede kwartaal van 2021. Het volume was vergelijkbaar met een jaar eerder. Echter binnen de non-foodsector waren grote verschillen tussen de branches. Vooral kledingwinkels en schoenenwinkels boekten grote omzetstijgingen. Keukenwinkels, meubelzaken, doe-het-zelfwinkels en winkels in consumentenelektronica en in w...
Lees verder... -
Omzet keukenwinkels in mei minder dan jaar eerder
De detailhandel heeft in mei 0,7 procent meer omgezet dan in mei 2021, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 5,4 procent lager. De omzet van de non-foodsector en foodsector groeide met respectievelijk 2,7 procent en 1,3 procent. Daarnaast is online 8,4 procent minder omgezet dan een jaar eerder. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in mei. Op sommige dagen van de we...
Lees verder... -
Keukenwinkels zetten 4,6% meer om in april
In april boekte de gehele detailhandel 8,1 procent meer omzet dan in 2021. Ook de keuken- en vloerenwinkels deden het goed en behaalde 4,6% meer omzet in de afgelopen maand april. Volgens het rapport van het CBS groeide de omzet van de non-foodsector met 21,1 procent, de omzet van de foodsector groeide met 1,4 procent. Daarnaast is online 19,1 procent minder omgezet dan een jaar eerder. De omzetc...
Lees verder... -
Omzet eerste kwartaal 2022 positief voor keukenwinkels
De non-foodsector zette begin 2022 44 procent meer om dan in het eerste kwartaal van 2021. Niet eerder was de groei ten opzichte van een jaar eerder zo groot. In het eerste kwartaal van 2021 nam de omzet juist flink af. In die periode was er een lockdown waarin veel non-foodwinkels de deuren tijdelijk moesten sluiten. Maar ook vergeleken met de eerste kwartalen van eerdere jaren was de omzet begin...
Lees verder... -
Producentenvertrouwen neemt toe in april
In april 2022 is de stemming onder ondernemers in de industrie verbeterd. Het vertrouwen ging van 8,7 in maart naar 10,8 in april, aldus het CBS. Vooral het oordeel over de verwachte bedrijvigheid was positiever. Het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar is 0,9. Het vertrouwen van de ondernemers bereikte in november 2021 de hoogste waarde (12,7) en in april 2020 de laagste waarde (-28,7). Oord...
Lees verder... -
Omzet keukenwinkels hoger in februari 2022
De detailhandel heeft in februari 16,5 procent meer omgezet dan in februari 2021, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 12 procent hoger. De omzet van de non-foodsector groeide met 57,7 procent, terwijl de omzet van de foodsector kromp met 2,9 procent . Daarnaast is online 24,7 procent minder omgezet dan een jaar eerder. In vergelijking met februari 2020 lag de omzet van de detailhandel 13,2 procen...
Lees verder... -
Omzet non-foodsector 2,5 procent hoger in 2021
De omzet van de winkels in non-food groeide in 2021 met 2,5 procent, Dat meldt het CBS. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was echter 0,2 procent lager dan een jaar eerder. Ten opzichte van 2019 was de omzet van de non-foodwinkels 2,2 procent hoger in 2021. De kledingwinkels, de winkels in schoenen en lederwaren en de drogisterijen hebben in 2021 meer omgezet dan in...
Lees verder... -
INretail: open winkels met extra maatregelen
INretail: "We kunnen gecontroleerd en veilig open. Retailers willen met z’n allen voorgoed uit de crisismodus komen en zijn daarvoor bereid om met extra maatregelen te komen. Zo kunnen we bijvoorbeeld minder klanten per m² toestaan of het coronatoegangsbewijs invoeren zoals omringende landen doen. Voor winkels die dat niet kunnen, kunnen we open op afspraak. Het zijn voorbeelden van hel...
Lees verder... -
Keukenwinkels zetten ruim 7 procent meer om in november
De detailhandel heeft in november 5,2 procent meer omgezet dan in november 2020, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 2,6 procent hoger. De omzet van de non-foodsector groeide met 7,4 procent, terwijl de omzet van de foodsector gelijk bleef. Daarnaast is online 5,2 procent meer omgezet door de detailhandel. In vergelijking met november 2019 lag de omzet van de detailhandel 15,9 procent hoger in no...
Lees verder... -
INretail: verbijsterende paniek overheerst in kabinet
Afgelopen zaterdagavond werden de nieuwe coronamaatregelen in een persconferentie bekend gemaakt. De lockdown van alle niet-essentiële winkels vanaf zondag 19 december t/m 14 januari 2022 is een enorme dreun voor de sector. Het is bizar dat het kabinet met zulke disproportionele maatregelen komt waar geen draagvlak voor is. Ondernemers reageren woedend en voelen zich in de steek gelaten. De s...
Lees verder... -
Positieve impact van de coronacrisis op de keukenbranche
De coronacrisis heeft voor de keukenbranche positief uitgepakt. Online zoekgedrag van de consument naar keukens en keukenonderdelen is sinds het uitbreken van de pandamie enorm toegenomen. Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan keukens blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks meer dan 2 miljoen zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar keukens. En het zoekvo...
Lees verder... -
Wederom hogere omzet voor keukenwinkels
De omzet van de non-foodwinkels groeide in september 2021 met 3,5 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 1,2 procent hoger dan een jaar eerder. Ten opzichte van september 2019 lag de omzet van non-foodwinkels in september 2021 ruim 9 procent hoger. Het omzetherstel van de kleding- en schoenenwinkels zette door in september. Deze winkels hebben opnieuw meer omgeze...
Lees verder... -
Omzet keukenwinkels stijgt ten opzichte van voorgaande twee jaren
Winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de drogisterijen en de winkels in meubels en woninginrichting hebben meer omgezet dan een en twee jaar eerder. De winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in recreatieartikelen hebben minder omgezet dan in augustus 2020, maar meer dan in augustus 2019.De omzet van de non-foodwinkels groeide in augustus 2021 met 6,3 procen...
Lees verder... -
Vraag naar personeel voor keukenwinkels groter dan voor de coronacrisis
Aan het einde van het tweede kwartaal van 2021 was de vraag naar personeel in de detailhandel groter dan de vraag van voor de coronacrisis. Er is vraag naar oproepkrachten zoals weekendkrachten, kassamedewerkers en vakkenvullers. Daarnaast staan werkgevers te springen om specialistische verkoopfuncties, zoals verkopers van keukens en badkamers, verkopers in bouwmarkten, en elektronicawinkels. Rui...
Lees verder... -
Omzet juli 2021 van keukenbedrijven hoger dan twee voorgaande jaren
De omzet van de non-foodwinkels groeide in juli 2021 met 3,3 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 1,7 procent hoger dan een jaar eerder. Ten opzichte van juli 2019 lag de omzet van non-foodwinkels in juli 2021 bijna 13 procent hoger. De kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren hebben in juli voor de vijfde maand achter elkaar meer omgezet dan een ...
Lees verder... -
Omzet keukenwinkels daalt in het tweede kwartaal van 2021
De omzetstijging in het tweede kwartaal van 2021 valt met name toe te schrijven aan de non-foodsector. Daar steeg de omzet met bijna 12 procent ten opzichte van een jaar eerder, terwijl deze in eerdere kwartalen sinds de coronacrisis bijna elk kwartaal daalde. Vanaf 3 maart 2021 mochten non-foodwinkels onder strikte voorwaarden weer open en vanaf 28 april werd dit verder versoepeld. Een jaar eerde...
Lees verder... -
Omzet juni keukenwinkels hoger dan vorige twee jaren
De detailhandel heeft in juni 6 procent meer omgezet dan in juni 2020, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 5,3 procent hoger. De omzet van de non-foodsector groeide met 8 procent, de omzet van de foodsector was 0,2 procent hoger. Daarnaast is online 17,3 procent meer omgezet door de detailhandel. In vergelijking met juni 2019 lag de omzet van de detailhandel 16,8 procent hoger in juni 2021. De o...
Lees verder... -
Omzet keukenwinkels groeit met bijna 16 procent in mei
De omzet van de non-foodwinkels groeide in mei 2021 met 15,8 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 14 procent hoger dan een jaar eerder. Ten opzichte van mei 2019 lag de omzet van non-foodwinkels in mei 2021 ruim 17 procent hoger. De kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren hebben in mei voor de derde maand achter elkaar meer omgezet dan een jaar e...
Lees verder... -
Keukenbranche Trendmonitor 2021
De Keukenbranche Trendmonitor 2021 biedt u inzicht in de online oriëntatie en interesse van de Nederlandse consument met betrekking tot keukens en keukenonderdelen. Marktdata.nl heeft een uitvoerige analyse uitgevoerd van de online oriëntatie en interesse van de Nederlandse consument met betrekking tot keukens en keukenonderdelen, zoals inbouw- apparatuur. De onderzoeksresultaten zijn ge...
Lees verder... -
Forse omzetdaling eerste kwartaal 2021 keukenbranche
De omzetdaling van de detailhandel in het eerste kwartaal valt toe te schrijven aan de non-foodsector. Daar daalde de omzet met meer dan 22 procent ten opzichte van een jaar eerder, het volume daalde met ruim 24 procent. Vanaf 15 december 2020 sloten veel non-foodwinkels de deuren of was winkelbezoek alleen toegestaan voor het afhalen van bestellingen vanwege de tweede lockdown. Per 3 maart 2021 g...
Lees verder... -
Keukenbranche boekt ook in maart verlies t.o.v. resultaat 2020
De winkels in consumentenelektronica en witgoed, de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de drogisterijen realiseerden in maart 2020 grote omzetstijgingen, maar kampten in maart 2021 met omzetverliezen. In vergelijking met maart 2019 noteerden deze winkels wel een stijging. De detailhandel heeft in maart 5,9 procent meer omgezet dan in maart 2020, meldt het CBS. Het verkoopvolu...
Lees verder... -
Marktdata.nl brengt de keukenbranche in beeld
Keukenzaken staan in het Handelsregister en bij het CBS geregistreerd onder de SBI-code 47525. In januari 2020 staan in het Handelsregister van de Kamers van Koophandel 1.170 bedrijven in Nederland met als hoofdactiviteit “winkels in keukens” ingeschreven (SBI-code 47525), waarvan 847 als economisch actieve hoofdvestiging of zelfstandige vestiging. In de periode 2010-2015 nam het aant...
Lees verder... -
Omzet non-foodwinkels januari bijna 38 procent lager
De omzet van de winkels in non-food kromp in januari ongekend met 37,7 procent. Dat is de grootste koopdaggecorrigeerde omzetdaling sinds het begin van de publicatie in januari 2005. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 39,3 procent lager dan een jaar eerder. Binnen de non-foodsector was het beeld uiteenlopend. Voor de winkels in kleding en de winkels in schoenen en led...
Lees verder... -
Schüller sluit 2020 positief af en heeft vertrouwen in 2021
Het jaar 2020 werd gekenmerkt door aanzienlijke maatschappelijke en economische uitdagingen. En dus ontstond in deze onzekere tijden al snel de behoefte van mensen aan geborgenheid, warmte en vertrouwdheid, naar een thuis als veilig toevluchtsoord. Dit was gunstig voor de keukenmeubelindustrie en de hele branche kende dan ook, in tegenstelling tot vele andere segmenten van de Duitse economie...
Lees verder... -
Keukenbranche doet gezamenlijk een dringende oproep aan de politiek
Door het massaal te delen van een oproep aan de politiek op social media, doet de keukenbranche een dringende oproep aan de politiek om per 3 maart de winkels weer voor de klanten te openen. "Beste Mark, Wij doen een dringende oproep aan de politiek namens alle samenwerkende meubel, keuken- en badkamerwinkels in de woonbranche om per 3 maart, of mogelijk eerder, klanten te mogen ontvangen." De L...
Lees verder... -
INretail roept het kabinet op de winkels op 3 maart weer te heropenen
INretail: “Winkelsluiting was een extra maatregel vanwege de situatie ‘zeer ernstig’ op de routekaart van de overheid. Die is met 146 besmettingen per honderdduizend mensen verleden tijd“. In een persbericht roept INretail het kabinet op om de winkels per 3 maart weer te heropenen. “De situatie in de retail non-food wordt iedere dag slechter. Winkels nog langer dicht...
Lees verder... -
Keukenbranche behaalt in 2020 op één na hoogste omzetgroei van deze eeuw
De detailhandel realiseerde in 2020 een omzetstijging van 5,9 procent. Alleen in 2001 was de omzetstijging groter, ruim 6 procent. De foodsector behaalde met 6,9 procent de hoogste omzetgroei van deze eeuw, terwijl de non-food sector nagenoeg hetzelfde heeft omgezet als in 2019 (-0,1 procent). Online is 43,5 procent meer omgezet in 2020. Dat is de hoogste groei sinds het begin van de publicatie va...
Lees verder... -
Marktdata.nl rapport: 2020 was een succesvol jaar voor keukenzaken
Het Marketingrapport Keukenzaken 2020 biedt een actueel en compleet overzicht van de branchestructuur, het inkoopgedrag, het mediagebruik en de ontwikkelingen in de keukenbranche in Nederland. De branchestructuur en het oriëntatie- en inkoopgedrag van keukenzaken is helder in beeld gebracht. Voor producent, groothandel en branche gerelateerde organisaties is het van essentieel belang om de d...
Lees verder... -
Keukenwinkels zijn ook tijdens verlengde lockdown volop bezig
Doordat consumenten tijdens de coronacrisis juist heel veel nieuwe spullen voor het huis kochten, waren de levertijden fors opgelopen. Daar kan nu een inhaalslag gemaakt worden, zegt brancheorganisatie INretail in gesprek met NU.nl. Tussen het moment van kopen en leveren zitten weken en dat zijn er alleen maar meer geworden de afgelopen periode. "De levertijden waren fors opgelopen", zegt Bert-Ja...
Lees verder... -
November 2020 laat grote omzetgroei zien in de keuken detailhandel
De detailhandel heeft in november 9,6 procent meer omgezet dan in november 2019, meldt het CBS. Het verkoopvolume lag 8,4 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 55,5 procent meer omgezet. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in november. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op ander...
Lees verder... -
INretail: Nederland op slot desastreus voor winkels
Koninklijke INretail vreest voor de toekomst van duizenden ondernemers in de retail. “De impact is gigantisch. Voor alle winkels moet op afspraak afhalen mogelijk worden en niet alleen voor bouwmarkten. Voor veel ondernemers zijn de aangekondigde maatregelen voorbij de grens van wat ze kunnen dragen. De allerbelangrijkste omzetmaand van het jaar stort in. We vinden dat supermarkte...
Lees verder... -
Keukenwinkels behalen in oktober de hoogste omzetgroei
De detailhandel heeft in oktober 7,1 procent meer omgezet dan in oktober 2019, meldt het CBS. Het verkoopvolume lag 4,7 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 48,1 procent meer omgezet. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in oktober. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere ...
Lees verder... -
Trends en ontwikkelingen in de keukenbranche
Uit onderzoek van Marktdata.nl is gebleken dat veruit de belangrijkste ontwikkeling in de branche de verdere toename van het gebruik van internet als oriëntatie- en verkoopkanaal. Dit geldt zowel voor ondernemingen binnen de branche als daarbuiten. Tevens voorziet men een verdere specialisatie van keukenwinkels om bestaansrecht te behouden. Voor fysieke winkels vormen vakkennis, beleving, kwa...
Lees verder... -
Omzet keukenwinkels is in het derde kwartaal uitzonderlijk goed
Net als in het tweede kwartaal hebben de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus in het derde kwartaal een uiteenlopend effect gehad op de detailhandel. De grootste omzetgroei werd in het derde kwartaal behaald door de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (+18,7 procent) en de winkels in meubels en woninginrichting (+17,2 procent). Bij de verkopers van recreatieartik...
Lees verder... -
Ook in september omzetgroei voor keukenwinkels
Het CBS meldt dat de omzet van de winkels in non-food in september met 6,2 procent gegroeid is. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 4,4 procent hoger dan in 2019. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en woninginrichting realiseerden in september de hoogste omzetgroei. Ook de winkels in recreatie-artikelen, de winkels in consu...
Lees verder... -
Ruim 10 procent groei omzet voor keuken detailhandel in augustus
De gemiddelde omzet van de winkels in non-food groeide in augustus met 8,0 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 7,6 procent hoger dan een jaar eerder. Ook in augustus hebben de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus hun stempel gedrukt op de resultaten, maar minder dan in de afgelopen 5 maanden. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vlo...
Lees verder... -
Alle A-merken staan voor grote uitdagingen
Het is noodzakelijk voor de A-merken, om voortdurend de aandacht vast te houden van consument en retail; door productintroducties, goede communicatie en het tijdig inspelen op trends. Het consumentenonderzoek van Qudata Markt- & Trendanalyses 2017-2020 geeft u inzicht in de cijfers in vergelijking met de trends en ontwikkeling binnen vier segmenten: fornuizen, kookplaten, ovens en stoomovens. ...
Lees verder... -
Omzet detailhandel groeit bijna 10 procent in juli
De detailhandel heeft in juli 9,7 procent meer omgezet dan in juli 2019, meldt het CBS. Dat is de op een na grootste groei sinds het begin van de publicatie van koopdaggecorrigeerde cijfers in 2005. Het verkoopvolume lag 7,1 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online ruim 38 procent meer omgezet. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voo...
Lees verder... -
Vertrouwen van producenten neemt opnieuw toe in augustus
In augustus waren industriële ondernemers voor de vierde maand op rij minder negatief. Het producentenvertrouwen ging van -8,7 in juli naar -5,4 in augustus. Ondernemers waren vooral minder negatief over de orderportefeuille en de voorraden gereed product. In de hout- en bouwmaterialenindustrie was het vertrouwen het meest positief. Het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar is 0,4. ...
Lees verder... -
Artemis Group boekt lagere omzet en winst eerste halfjaar 2020
De Artemis Group kijkt terug op een zeer uitdagende eerste helft van 2020, vooral in het tweede kwartaal, vanwege de ernstige impact van de COVID-19-pandemie op zowel de samenleving als de economie. Met uitzondering van de Artemis Real Estate Group, boekten de andere bedrijfsactiviteiten, Franke Group, Feintool Group en Artemis Asset Management Group, een verlies en zagen ze de kosten oplopen, waa...
Lees verder... -
De trend 'verthuizen' zorgt voor omzetgroei in de keukenbranche
Uit de omzetmonitor van INretail blijkt dat de coronacrisis de 'verthuizen' trend een flinke boost heeft gegeven, met als resultaat een ongekend hoge omzetstijging in de keukenbranche in het tweede kwartaal van 2020. In het begin van de coronacrisis was het devies: thuisblijven en thuiswerken. Vanaf dat moment maakten we van ons ‘thuis’ een comfortabele en veilige omgeving waar gewerk...
Lees verder... -
De balans van Nobia laat duidelijke sporen zien van de corona-crisis
Als gevolg van de corona-crisis daalde de groepsomzet van de Zweedse keukengroep Nobia met 27 procent tot SEK 2,741 miljard. Door de aanzienlijk langere lockdown in vergelijking met andere regio's, leed de business unit "UK" een omzetdaling van 58 procent tot SEK 645 miljoen. In de divisie “Centraal-Europa” daalde de omzet met 16 procent tot 292 miljoen SEK. De divisie “Nordic&...
Lees verder... -
Blum behoudt omzet
Succes voor Blum: dankzij een goede start van het boekjaar 2019/2020 sloot de producent van meubelbeslag het jaar af met een groepsomzet van 1.906,92 miljoen euro. Met een stijging van 14,90 miljoen of + 0,8% komt dit ongeveer overeen met het niveau van vorig jaar. Na een goede start van het boekjaar veroorzaakte het Corona-virus vanaf april sterke verstoringen op de wereldmarkten en leidde het...
Lees verder... -
Voor de vijfde maand op rij is de omzet van keukenwinkels hoger dan een jaar eerder
De detailhandel heeft in mei 8,2 procent meer omgezet dan in mei 2019, meldt het CBS. Dat is de grootste groei in 14 jaar tijd. Het verkoopvolume lag 5,9 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online bijna 50 procent meer omgezet. Binnen de non-foodsector blijven de contrasten groot. De kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederw...
Lees verder... -
Marketingrapport speciaal voor de keukenbranche
In dit marktrapport is de branchestructuur, het oriëntatie- en inkoopgedrag, mediagebruik en ontwikkelingen in de keukenbranche van Nederland helder in beeld gebracht. Het Marketingrapport Keukenzaken 2020 geeft inzicht en is van essentieel belang voor producent, groothandel en branche gerelateerde organisaties om de doelgroep succesvol te kunnenbenaderen. Met de juiste communicatieboodschap...
Lees verder... -
Laatste onderhandelingsfase overname Poggenpohl door Lux Group Holdings
Volgens eigenaar Ron Shemesh van de Lux Group Holdings, het Engelse moederbedrijf van Smallbone of Devizes, Mark Wilkinson en McCarron & Co, is de overname van Poggenpohl bijna een feit. In een interview met KBBReview geeft Shemesh aan dat de onderhandelingen zich in de laatste fase bevinden. Na de overname wil Lux Group Holdings meer dan € 50 miljoen investeren in de keukenfabriek. De b...
Lees verder... -
Online consumentenbezoek UW-websites explosief gestegen
Vanwege de coronacrisis heeft Uitgeverij Bouwmedia BV intern onderzoek gedaan naar het bereik van diverse woonplatforms. De uitgever van de UW-websites constateerde een aanzienlijke toename van het consumentenbezoek op de diverse websites. De unieke websites zijn woongerelateerd en laten over de laatste 30 dagen een positieve groei zien, in vergelijking met dezelfde periode in 2019. Zo heeft de ...
Lees verder... -
Nederland verbouwt liever de keuken, dan het verduurzamen van het huis!
Uit het onderzoek van marktonderzoeksbureau Markteffect en kredietverstrekker Freo blijkt dat verbouwing van de keuken of badkamer nog steeds geliefd is bij de gemiddelde Nederlander. Wanneer men tussen de tien en dertigduizend euro leent voor verbouwingen, dan kiest men er met name voor om dit te gebruiken voor persoonlijk comfort en verfraaien van de woning. Na de verbouwing van keuken en badka...
Lees verder... -
Keuken topmerk Poggenpohl vraagt faillissement aan
Dat de coronacrisis genadeloos hard toeslaat, blijkt wel uit het feit dat het keukenmerk Poggenpohl op 24 april z'n faillissement heeft aan moeten vragen. Het faillissementsverzoek heeft alleen betrekking op de moedermaatschappij Poggenpohl Möbelwerke. In een vandaag gepubliceerde verklaring geeft Poggenpohl aan dat de faillissementsaanvraag gevolg is van een aanzienlijke daling van de beste...
Lees verder... -
VLEHAN Jaaroverzicht 2019
VLEHAN is de objectieve en deskundige belangenbehartiger en vraagbaak voor leveranciers van elektrische huishoudelijke apparaten in Nederland. Zij fungeert daarbij als onafhankelijke en industrie-brede spreekbuis die leden en andere belanghebbenden actief informeert over ontwikkelingen in de branche. Volledig in lijn met deze doelstelling, publiceert VLEHAN al ve...
Lees verder... -
MHK Nederland keert bonus over 2019 vroegtijdig uit
"Bijzondere tijden vragen om bijzondere maatregelen." MHK Nederland heeft aan haar leden laten weten dat ze belangrijke maatregelen hebben genomen vanwege het coronavirus. "Omdat ook wij inzien dat cashflow van onze aangesloten ondernemers onder druk kan komen te staan door de gevolgen van het corona virus is er besloten om de bonus over 2019 vroegtijdig uit te keren en zelfs in de loop van het ja...
Lees verder... -
Ook in 2019 overschreed Hettich Group de omzetgrens van 1 miljard euro
De Hettich groep, één van de grootste producenten van meubelbeslag wereldwijd met zijn hoofdvestiging in het Duitse Kirchlengern, behaalde in 2019 een omzet van 1,1 miljard euro. Dat was een omzetstijging van 3,2 procent ten opzichte van 2018. Het exportaandeel lag bij 72 procent. In 2019 werd er wereldwijd opnieuw meer dan 100 miljoen euro geïnvesteerd...
Lees verder... -
Plasmamade voert productie op
Door de aanhoudende vraag naar PlasmaMade lucht reinigers, heeft Plasmamade zijn productie inmiddels opgevoerd met 50%. Zoals u ziet raken de magazijnen aardig Leeg, zoals het nu lijkt kunnen ze iedereen nog blijven bedienen in binnen en buitenland. Ondanks alle maatregelen blijft Plasmamade positief en gaan ze er vanuit, dat ze er met z’n allen sterker uit komen! Meer informatie vindt u o...
Lees verder... -
DER KREIS Jaarvergadering is geannuleerd
De strijd tegen het coronavirus heeft extreme gevolgen voor het leven van de mensen in Nederland en de hele wereld. Vanwege de dringende aanbeveling van de Nederlandse overheid en de extreme maatregelen om het Coronavirus zo goed mogelijk te bestrijden en zo snel mogelijk in te dammen, wordt de DER KREIS jaarvergadering op 8 juni geannuleerd. De overige geplande nationale congressen van DER KREIS ...
Lees verder... -
Twee weken productiestop voor fabrikant BLUM
Fabrikant Blum stopt met de productie van scharnier-, lift- en loopsystemen en de bijbehorende montagegereedschappen voor de meubelmakerij en -industrie op de Oostenrijkse locaties. Van 23 maart tot 5 april wordt er dan ook niet of nauwelijks gewerkt. Op de meeste afdelingen wordt het werk neergelegd. Bestellingen worden nog geaccepteerd en producten op voorraad geleverd. Met deze maatregelen spe...
Lees verder... -
Dovy Keukens sluit tijdelijk alle 29 showrooms en stopt met produceren en leveren
Om de gezondheid van medewerkers en klanten te garanderen, heeft Dovy Keukens woensdag verschillende maatregelen genomen. Zo zijn alle 29 Dovy-toonzalen gesloten, wordt er niets meer geleverd (geen nieuwe keukens en ook geen werkbladen) en de keukens die geleverd werden, zullen – in samenspraak met de klanten en in de mate van het mogelijke – zover mogelijk gebruiksklaar gemaakt worden...
Lees verder... -
Keukenspeciaalzaken zien omzet met 4% stijgen in 2019
Bij woonwinkels gaat 2019 de boeken in als een uitstekend omzetjaar. De omzet steeg met gemiddeld 5,3% ten opzichte van een jaar eerder. Toen werd maar 0,2% groei genoteerd. Meubelverkopers deden dankzij de verthuistrend -investeren in je bestaande behuizing- goede zaken en zagen hun omzet met gemiddeld 8,4% stijgen. Gemengde zaken noteerden 6,7% omzetgroei en slaapspeciaalzaken 5,4%. De omzet van...
Lees verder... -
De DKG Groep sluit zich aan bij het TruStone-initiatief
De natuursteensector in Vlaanderen en Nederland hebben het initiatief genomen om samen aan een meer verantwoorde productie en inkoop van natuursteen te werken. Doel is de verbetering van milieu- en arbeidsomstandigheden in de hele keten. De DKG Groep, waar Keller onderdeel van is, heeft zich aangesloten bij dit TruStone-initiatief. Eerste grote retailketen DKG Groep (Bruynzeel en Keller Keukens...
Lees verder... -
DMG snoept marktaandeel van IKEA aldus USP
Uit de Keuken Monitor van USP Marketing Consultancy waarvoor jaarlijks 30.000 Nederlandse consumenten worden ondervraagd, blijkt dat het aandeel van De Mandemakers Groep in de Nederlandse keukenmarkt is toegenomen. Al jaren koopt zo'n 65% van de consumenten een keuken bij een winkel van DMG, bij IKEA of bij een keukenspeciaalzaak, dat zijn zes op de tien keukens. Dat doen zij nog steeds maar hieri...
Lees verder... -
Warendorf die Küche in surseance
Directeur Stefan Hofemeier heeft maandag 11 maart surseance van betaling aangevraagd voor Warendorf die Küche nadat COBE Capital zich heeft teruggetrokken als investeerder. In 2013 en 2016 zat het bedrijf ook al in de gevarenzone maar vond het op tijd investereerders, waaronder COBE Capital. Ook nu ligt de hoop op het vinden van een andere partij die bereid is in te stappen bij de high end ke...
Lees verder... -
Consumentenvertrouwen in de min
Voor het eerst in vier jaar valt het consumentenvertrouwen negatief uit, aldus het CBS. In februari 2019 komt het uit op -2 waar het in januari nog op 1 stond. Dit oordeel geldt zowel voor het economisch klimaat als voor de koopbereidheid. Consumenten zijn duidelijk negatiever over hun financiële situatie in de afgelopen 12 maanden en tevens vinden ze het geen gunstige tijd voor het doen van ...
Lees verder... -
Groei keukenmarkt 2018
Keukenspeciaalzaken noteerden vorig jaar gemiddeld 2,8% meer omzet en dat zorgde voor de positieve eindstand voor de woonbranche, meldt brancheorganisatie INretail naar aanleiding van de INretail woonwinkelmonitor. De woonbranche rondde het vierde kwartaal af met een heel kleine omzetachterstand van 0,2% terwijl het totale kalenderjaar 2018 met gemiddeld 0,2% meer omzet juist wèl boven de n...
Lees verder... -
Private sector zorgt voor groei architectenbranche
Particulieren zijn de aanjagers van de groei in de architectenbranche, volgens de Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus (BNA). Dit blijkt uit een BNA Benchmark Jaarcijfers 2017 en Conjunctuurmeting najaar 2018. Met name de vraag naar woningen en kantoren zorgen voor meer omzet, waarmee particulieren de belangrijkste opdrachtgevers zijn. Dat er meer privaat gebouwd wordt is ook voo...
Lees verder... -
Omzet keukenbranche tien procent gedaald
In het derde kwartaal dit jaar is de omzet van de keukenbranche met 10,1% achtergebleven, zo blijkt uit de INRetail Woonwinkelmonitor. De totale woonbranche zit na negen maanden met de gemiddelde omzetontwikkeling met 0,1% plus op hetzelfde niveau als in 2017. Maar ook hier bleef de omzet in het derde kwartaal met 6,2% achter. Oorzaak kan zijn de hete zomer waardoor er minder werd aangekocht...
Lees verder... -
Consument minder positief
Volgens CBS is de stemming onder de consumenten in oktober 2018 wederom minder positief dan de maand ervoor. Het consumentenvertrouwen daalde 4 punten en staat nu op 15. Ook zijn ze minder positief over de economie en neemt de koopbereidheid af....
Lees verder... -
Meer omzet detailhandel
De omzet van de detailhandel lag in augustus 3.4 procent (koopdaggecorrigeerd) hoger dan in augustus 2017, meldt het CBS. Het verkoopvolume groeide met 3.2 procent. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerden een hogere omzet. Daarnaast is online bijna 20 procent meer omgezet. De omzet van non-foodwinkels waaronder keukenzaken, lag ruim 2 procent hoger, het volume 2.4 procent. DHZ, keuk...
Lees verder...